nl | fr
 

“Zelfs met vermindering van de financiële bijdrage, gedeeltelijk betaald aan de pomp en gedeeltelijk door de sector, beschikken we over voldoende financiële middelen om het project af te werken en dit ongeacht de graad van vervuiling van de site en de orde van grootte van de terugbetalingsdossiers. Om nog beter te kunnen anticiperen op het kostenplaatje van de terugbetalingsdossiers, hebben we de aanvragers gevraagd om hun schatting kenbaar te maken.”
Lieven Van den Bossche, algemeen directeur bij BOFAS
FINANCIERING
De financiering van het Fonds gebeurt volgens een 50/50-verhouding. De helft van de kosten wordt gedragen door de petroleumsector, de andere helft door de automobilist op basis van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De inning gebeurt per kwartaal, op basis van het aangegeven verbruik van benzine en diesel. Per jaar geeft dit een werkingsbudget van ongeveer € 36 miljoen.

Indien de maximumprijs wordt doorberekend aan de automobilist, betaalt hij voor één liter benzine € 0,0030 meer en voor één liter diesel € 0,0020 meer. In de praktijk betekent dit voor een automobilist die gemiddeld 15.000 km per jaar rijdt ongeveer € 3 per jaar.

Het Fonds heeft een erkenning van tien jaar gekregen om zijn opdracht te vervullen. Er werd een aanvraag ingediend bij de Interregionale Bodemsaneringscommissie om de saneringsperiode te verlengen van 2014 tot 2019*.

* Er werd een aanvraag ingediend bij de Interregionale Bodemsaneringscommissie om de saneringsperiode te verlengen van 2014 tot 2019.