nl | fr
 

“Dat BOFAS een transparante en efficiënte organisatie is, is mede te danken aan ons online systeem waar onze mensen steeds toegang toe hebben. Wanneer een aanvrager belt over de status van zijn dossier, kunnen we onmiddellijk feedback geven over de specifieke fase waarin zijn dossier zich bevindt. Ook vragen uit de hoek van de overheid kunnen we snel behandelen. Dat biedt een enorme meerwaarde voor de diverse partijen waarmee BOFAS samenwerkt.”
Peter Froidmont, IT-verantwoordelijke bij BOFAS
FINANCIERING
De financiering van het Fonds gebeurt volgens een 50/50-verhouding. De helft van de kosten wordt gedragen door de petroleumsector, de andere helft door de automobilist op basis van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De inning gebeurt per kwartaal, op basis van het aangegeven verbruik van benzine en diesel. Per jaar geeft dit een werkingsbudget van ongeveer € 36 miljoen.

Indien de maximumprijs wordt doorberekend aan de automobilist, betaalt hij voor één liter benzine € 0,0030 meer en voor één liter diesel € 0,0020 meer. In de praktijk betekent dit voor een automobilist die gemiddeld 15.000 km per jaar rijdt ongeveer € 3 per jaar.

Het Fonds heeft een erkenning van tien jaar gekregen om zijn opdracht te vervullen. Er werd een aanvraag ingediend bij de Interregionale Bodemsaneringscommissie om de saneringsperiode te verlengen van 2014 tot 2019*.

* Er werd een aanvraag ingediend bij de Interregionale Bodemsaneringscommissie om de saneringsperiode te verlengen van 2014 tot 2019.