nl | fr
 

“We zijn erin geslaagd om goede relaties uit te bouwen met de autoriteiten, studiebureaus, aannemers en natuurlijk de aanvragers. Het sterke fundament van BOFAS is dat alle dossiers over de gewesten heen worden behandeld op een consistente manier. Ervaringen in elke etappe van een saneringsprocedure worden uitgewisseld over de regionale teams heen. Eigenlijk is de projectleider de centrale actor in het gehele proces, zodat de communicatie tussen de verschillende partners optimaal en efficiënt verloopt en resulteert in een goede samenwerking.”
Pierre Bourguignon, projectleider Brussel en Wallonië
FINANCIERING
De financiering van het Fonds gebeurt volgens een 50/50-verhouding. De helft van de kosten wordt gedragen door de petroleumsector, de andere helft door de automobilist op basis van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De inning gebeurt per kwartaal, op basis van het aangegeven verbruik van benzine en diesel. Per jaar geeft dit een werkingsbudget van ongeveer € 36 miljoen.

Indien de maximumprijs wordt doorberekend aan de automobilist, betaalt hij voor één liter benzine € 0,0030 meer en voor één liter diesel € 0,0020 meer. In de praktijk betekent dit voor een automobilist die gemiddeld 15.000 km per jaar rijdt ongeveer € 3 per jaar.

Het Fonds heeft een erkenning van tien jaar gekregen om zijn opdracht te vervullen. Er werd een aanvraag ingediend bij de Interregionale Bodemsaneringscommissie om de saneringsperiode te verlengen van 2014 tot 2019*.

* Er werd een aanvraag ingediend bij de Interregionale Bodemsaneringscommissie om de saneringsperiode te verlengen van 2014 tot 2019.