nl | fr
 

“Sinds we in de saneringsfase beland zijn, hebben we onze jaarlijkse doelstelling bijgesteld om in totaal 160 saneringsdossiers op te starten op jaarbasis. De intensiteit van de projecten is ondertussen ook verschoven van de Vlaamse naar de Waalse regio. Dat het team van projectleiders bijzonder flexibel is, bewijst het feit dat onze Vlaamse projectleiders zijn ingesprongen om Waalse dossiers op te volgen. Wij werken allen samen aan de ambitieuze doelstelling om tegen 2019 rond te zijn met alle saneringen.”
Pierre Bourguignon, projectleider Brussel en Wallonië
FINANCIERING
De financiering van het Fonds gebeurt volgens een 50/50-verhouding. De helft van de kosten wordt gedragen door de petroleumsector, de andere helft door de automobilist op basis van het principe ‘de vervuiler betaalt’. De inning gebeurt per kwartaal, op basis van het aangegeven verbruik van benzine en diesel. Per jaar geeft dit een werkingsbudget van ongeveer € 36 miljoen.

Indien de maximumprijs wordt doorberekend aan de automobilist, betaalt hij voor één liter benzine € 0,0030 meer en voor één liter diesel € 0,0020 meer. In de praktijk betekent dit voor een automobilist die gemiddeld 15.000 km per jaar rijdt ongeveer € 3 per jaar.

Het Fonds heeft een erkenning van tien jaar gekregen om zijn opdracht te vervullen. Er werd een aanvraag ingediend bij de Interregionale Bodemsaneringscommissie om de saneringsperiode te verlengen van 2014 tot 2019*.

* Er werd een aanvraag ingediend bij de Interregionale Bodemsaneringscommissie om de saneringsperiode te verlengen van 2014 tot 2019.