BOFAS
    nl | fr
 

“We zien als administratie onze dagelijkse opvolging van aanvragers verschuiven naar de behandeling van terugbetalingsdossiers, omdat aanvragers van sluitingen in deze fase van het project al een nauwe relatie hebben opgebouwd met hun projectleider en ze onmiddellijk met hem contact opnemen. Onze jobinhoud verandert naarmate we verder gevorderd zijn in het saneringsprogramma, wat het werk gevarieerd en interessant maakt.”
Katie Fasseel, administratief medewerker van BOFAS
VRAAG & ANTWOORD
  1. Waar is het BOFAS-fonds actief?
  2. Welke beroepsverenigingen maken deel uit van BOFAS en hoe worden ze vertegenwoordigd in BOFAS?
  3. Wie zijn de initiatiefnemers van BOFAS?
  4. Wat is BOFAS?
  5. Waarvoor staat de afkorting BOFAS?
  6. Waarom werd BOFAS opgericht?
    BOFAS werd opgericht om de historische bodemverontreiniging van tankstations in gans België te saneren. Dat kan op twee manieren gebeuren: door de sanering te financieren of door de sanering te realiseren en te financieren. Het uitgewerkte financieringsmechanisme moet toelaten de bodemsanering op efficiënte wijze te laten verlopen. Door de oprichting van een fonds worden de kosten van de bodemsanering verdeeld over alle betrokken partijen. Ook in Nederland en Denemarken bestaan gelijkaardige fondsen.
  7. Welke instantie houdt toezicht op de werking van BOFAS en mogelijke misbruiken?
  8. Werden in andere landen soortgelijke initiatieven ondernomen?
  9. Hoe werkt BOFAS?
  10. Aan welke voorwaarden moet men voldoen om aanspraak te maken op het BOFAS-fonds?
  11. Met welke aannemers/studiebureaus werkt BOFAS samen?
  12. Welke financiële tegemoetkoming wordt voorzien door BOFAS?
  13. Wat is het wetgevend kader van BOFAS?
  14. Vanwaar het idee om dergelijke regeling uit te werken?
  15. Hoe en waarom werden wettelijk vastgelegde termijnen bepaald om aanvragen in te dienen en waarom zijn de termijnen zo kort?
  16. Waarom verschilt terugbetaling van BOFAS in functie van voortzetting of stopzetting van activiteiten?
  17. Hoe werd deze beperkte financiële tegemoetkoming bepaald bij een sanering in geval van verderzetting van de exploitatie?
  18. Wordt voor de gronden die nu gesaneerd worden en waarop vroeger een tankstation stond nu geen meerwaarde gecreëerd?
  19. Moet de consument ook mee betalen voor het hele systeem?
  20. Ook de sector moet een bepaald deel van deze financieringsbijdrage op zich nemen. Welke weerslag zal dat hebben op hen?
  21. Hoe denkt BOFAS op een onafhankelijke manier elk dossier te evalueren zodat niet alleen tankstations die lid zijn van een participerende beroepsfederatie vergoed zullen worden?
  22. Blijven de gronden vervuild van deze tankstations die niet van een tussenkomst van het Fonds kunnen genieten?
  23. Er wordt gezegd dat het in het geval van een langdurige vervuiling beter is om het tankstation te sluiten en de sanering te laten uitvoeren door het Fonds. De kost van de sanering in geval van voortzetting van het tankstation zou immers (te) hoog kunnen oplopen en de tussenkomst van BOFAS is in geval van voortzetting beperkt. Klopt dit?
  24. Welke bedragen zal BOFAS in totaal moeten uitgeven?