BOFAS
    nl | fr
 

“Dat BOFAS een transparante en efficiënte organisatie is, is mede te danken aan ons online systeem waar onze mensen steeds toegang toe hebben. Wanneer een aanvrager belt over de status van zijn dossier, kunnen we onmiddellijk feedback geven over de specifieke fase waarin zijn dossier zich bevindt. Ook vragen uit de hoek van de overheid kunnen we snel behandelen. Dat biedt een enorme meerwaarde voor de diverse partijen waarmee BOFAS samenwerkt.”
Peter Froidmont, IT-verantwoordelijke bij BOFAS
VRAAG & ANTWOORD
  1. Waar is het BOFAS-fonds actief?
  2. Welke beroepsverenigingen maken deel uit van BOFAS en hoe worden ze vertegenwoordigd in BOFAS?
  3. Wie zijn de initiatiefnemers van BOFAS?
  4. Wat is BOFAS?
  5. Waarvoor staat de afkorting BOFAS?
  6. Waarom werd BOFAS opgericht?
  7. Welke instantie houdt toezicht op de werking van BOFAS en mogelijke misbruiken?
  8. Werden in andere landen soortgelijke initiatieven ondernomen?
  9. Hoe werkt BOFAS?
    BOFAS heeft als belangrijkste opdracht de sanering van de historische vervuiling van de bodem van tankstations in heel België. Dat kan op twee manieren: door de sanering te financieren of door de sanering te realiseren en te financieren. • BOFAS informeert de exploitanten, eigenaars en feitelijke gebruikers • Die moeten hun aanvraag indienen; • Nadien onderzoekt BOFAS de aanvraag ; • Binnen 3 maanden krijgt de aanvrager een antwoord van BOFAS Belangrijk is dat er enkel een aanvraag kan worden ingediend als de aanvrager aan de voorwaarden van het Samenwerkingsakkoord beantwoordt en het dossier correct wordt ingevuld.
  10. Aan welke voorwaarden moet men voldoen om aanspraak te maken op het BOFAS-fonds?
  11. Met welke aannemers/studiebureaus werkt BOFAS samen?
  12. Welke financiële tegemoetkoming wordt voorzien door BOFAS?
  13. Wat is het wetgevend kader van BOFAS?
  14. Vanwaar het idee om dergelijke regeling uit te werken?
  15. Hoe en waarom werden wettelijk vastgelegde termijnen bepaald om aanvragen in te dienen en waarom zijn de termijnen zo kort?
  16. Waarom verschilt terugbetaling van BOFAS in functie van voortzetting of stopzetting van activiteiten?
  17. Hoe werd deze beperkte financiële tegemoetkoming bepaald bij een sanering in geval van verderzetting van de exploitatie?
  18. Wordt voor de gronden die nu gesaneerd worden en waarop vroeger een tankstation stond nu geen meerwaarde gecreëerd?
  19. Moet de consument ook mee betalen voor het hele systeem?
  20. Ook de sector moet een bepaald deel van deze financieringsbijdrage op zich nemen. Welke weerslag zal dat hebben op hen?
  21. Hoe denkt BOFAS op een onafhankelijke manier elk dossier te evalueren zodat niet alleen tankstations die lid zijn van een participerende beroepsfederatie vergoed zullen worden?
  22. Blijven de gronden vervuild van deze tankstations die niet van een tussenkomst van het Fonds kunnen genieten?
  23. Er wordt gezegd dat het in het geval van een langdurige vervuiling beter is om het tankstation te sluiten en de sanering te laten uitvoeren door het Fonds. De kost van de sanering in geval van voortzetting van het tankstation zou immers (te) hoog kunnen oplopen en de tussenkomst van BOFAS is in geval van voortzetting beperkt. Klopt dit?
  24. Welke bedragen zal BOFAS in totaal moeten uitgeven?