nl | fr
 

“Het team van projectleiders heeft gezamenlijke doelstellingen over de regio’s en gewesten heen. Er wordt nauw samengewerkt en informatie wordt uitgewisseld, zodat dossiers op een consistente manier kunnen worden behandeld. Het bijeenbrengen van de verschillende partijen door BOFAS en het faciliteren van de communicatie rond eenzelfde dossier is cruciaal voor een goede afhandeling.”
Sylvie Posel, projectleider Wallonië
VRAAG & ANTWOORD
  1. Wat is het verschil tussen exploitant en feitelijke gebruiker in de door BOFAS gebruikte terminologie?
  2. Waar kan men heen indien men niet akkoord gaat met een beslissing genomen door BOFAS ?
  3. Binnen welke termijnen zullen de aanvraagdossiers behandeld worden?
  4. Hoe zal BOFAS de aanvrager op de hoogte houden van zijn dossier?
  5. Hoe rangschikt BOFAS de aanmeldingen? Hoe ben ik zeker dat mijn dossier niet onderaan in de schuif zal belanden?
  6. Hoelang moet ik wachten op de terugbetaling van de kosten door BOFAS voor een sanering die werd uitgevoerd bij wijze van overgangsmaatregel en waarvan het dossier ontvankelijk en volledig verklaard is?
    BOFAS is verplicht de kosten van een sanering die is uitgevoerd bij wijze van overgangsmaatregel (zogenaamde retro-actieve saneringen) terug te betalen binnen een termijn van 6 maanden na ontvangst van alle bewijzen, ondertekende verbintenissen en vereiste attesten. Echter onder voorbehoud dat BOFAS over voldoende middelen verkregen uit de bijdragen beschikt.
  7. Binnen welke termijn zal het Fonds overgaan tot betaling van kosten?
  8. Worden de kosten voor de 'werfinrichting' o.a. plaatsbeschrijving, werfafsluiting, werfketens, vergaderlokaal, aansluiting tel/fax, werftoilet, werfketens aannemer, werfinstallatie electriciteit, algemene opkuis, verzekering ... terugbetaald?
  9. Gaat het Fonds de kosten in geval van een sanering met voortzetting (al dan niet uitgevoerd bij wijze van overgangsmaatregel) in één keer terug betalen of in schijven?
  10. Ik heb bodemonderzoeken en een bodemsanering laten uitvoeren, hoewel dat niet noodzakelijk was. De verontreiniging die werd aangetroffen was minimaal zodat er geen verplichte verdere maatregelen moesten ondernomen worden. Komen deze kosten in aanmerking voor terugbetaling door het Fonds bij een sanering met voortzetting van de activiteit?
  11. Komen de kosten voor de uitvoering van voorzorgsmaatregelen en veiligheidsmaatregelen in aanmerking voor terugbetaling door het Fonds?
  12. Ik heb de bodemsaneringswerken opgestart na 1 januari 2000, maar deze gaan nog diverse jaren duren. Op het moment van de aanmelding bestond er nog geen eindverklaring overeenkomstig het bodemsaneringsdecreet. Komen deze kosten in aanmerking voor tussenkomst door het Fonds in het kader van de overgangsmaatregel?
  13. Hoe zal BOFAS omgaan met verontreinigingen die ontstaan na de aanmelding bij het fonds. Voor deze 'nieuwe' verontreinigingen is in se geen tussenkomst voorzien. Hoe zal dit onderscheid worden gemaakt?
  14. Een benzinestation bevindt zich op het terrein waar vroeger eveneens een oude gasfabriek gevestigd was. Het benzinestation meldt zich aan voor sluiting en de aanmelding wordt aanvaard. Nadien voert het fonds logischerwijs een beschrijvend bodemonderzoek uit. Hieruit blijkt dat de verontreiniging afkomstig van het benzinestation geen risico vormt, de overige verontreiniging wel. Wordt deze verontreiniging gesaneerd door het fonds of wordt het dossier bij BOFAS afgesloten?
  15. Een exploitant die tegelijkertijd eigenaar is, sloot in 2000 zijn tankstation in Vlaanderen. Uit het uitgevoerd oriënterend bodemonderzoek blijkt de nood tot het opstellen van een beschrijvend bodemonderzoek. De eigenaar heeft een dossier lopen bij het Fonds. Kan hij intussen zijn eigendom verkopen?
  16. Hoe lang zal BOFAS bezig zijn om alle saneringen uit te voeren?
  17. Waar kan ik terecht met specifieke vragen over mijn dossier?
  18. Waarom wordt mijn sanering pas behandeld binnen een bepaalde termijn? Kan ik iets doen om dit proces te versnellen?